Monday, August 18, 2008

Kan vi börja prata svenska, please?

Är svenska världens dåligaste språk, eller är kanske vi IT-folk dåliga på svenska? En presentation under en konferens om lättrörliga arbetssätt, fick mig att fundera på varför jag själv brukar ägna tid åt att förklara alla dessa uttryck som vi brukar slänga oss med om dagarna.

Jag gillar att prata om och arbeta enligt Scrum och vi som jobbar i projekt med hjälp av det här sättet, använder dagligen uttryck som Product Backlog, Sprint, Daily Scrum och Scrum Master.

Varför inte använda orden prioriteringslista, etapp, dagliga möten och lagkapten istället?

Jag tror inte att man behöver förklara vad ett dagligt möte är för något. De flesta av oss här i Sverige förstår nog också, på ett ungefär, vad som menas med en prioriteringslista. Hur många svenskar vet vad en Scrum Master är?

Jag brukar använda lättrörlig istället för det engelska ordet Agile, har du något annat förslag?

No comments: