söndag 2 november 2008

Windows utan väggar

För en vecka sedan presenterade Microsoft några nya grejer för cirka tjugo tusen förväntansfulla IT-nördar på konferens - jag var en av dem - och jag släpper de agila idéerna en stund för att prata om moln, windows utan väggar och touch-skärmar istället.

Live Mesh och Live Services, eller "Windows without walls"
Idag är det fortfarande så att Internet, den personliga datorn på skrivbordet och mobiltelefonen inte är sammanlänkade på ett naturligt sätt. Det finns fortfarande ganska stora hinder i vägen för att på ett enkelt sätt kunna dela information mellan dem. Det är med Live Mesh som Microsoft vill riva väggarna mellan de olika enheterna. Live Mesh finns där ute i molnet och är en samlingsplats för saker man vill dela mellan sin dator och mobiltelefon eller musikspelare. Med automatisk synkronisering av till exempel sin musik, sina fotografier, filmer och Office-dokument. I nästa version av Office kommer man kunna skriva och uppdatera dokument direkt i sin webbläsare, med automatisk och nästan omedelbar synkronisering med dokument på sin och kollegornas datorer. Live Services är en lösning för att kunna ha all sin information på ett ställe, eller egentligen all sin information på alla sina ställen! I Live Services ingår också Msn Messenger och de personliga sidorna som finns på Microsofts Live Spaces.

Det här verkar vara en konsumentprodukt och jag tycker att det ser ut som en konkurrent till bland annat Facebook, Flickr, Google Docs och Apples MobileMe - som alla fyra är en typ av små stackmoln som redan finns där ute. Windows Azure tror jag kan bli en succé, eftersom det (förhoppningsvis) innebär att det blir så mycket enklare att utveckla mjukvara än vad det är idag, speciellt för .NET-utveckling. Live-konceptet tror jag blir lite knepigare, eftersom det redan finns ganska bra lösningar för sådant redan och de lär nog inte blunda för den nya konkurrenten. Facebook och Google Docs är också något som spridit sig med "mun till mun"-metoden och utan någon traditionell reklam. Jag tror att Microsoft jobbar lite i uppförsbacke och har nog inte samma populärfaktor som Google, Flickr eller Facebook. Så, det kommer nog att bli ganska molnigt på Internet framöver!

Inga kommentarer: