Monday, March 16, 2009

Myten om moroten

Det har ju skrivits och debatterats en hel del på sistone om höga löner, bonusar och dyra konsulter. Hur mycket engagemang och ansvar får man för pengarna egentligen? Äh, jag ska inte krångla in mig i den deprimerande debatten. Det här är ju en blogg om agila grejer och ständiga förbättringar.

Men hur kommer det sig att personer som driver öppen källkod-projekt ofta har så stort engagemang? De levererar ny spännande funktionalitet, buggfixar och anpassningar varje månad (ibland oftare). Och arbetar gratis!

Är det andra drivkrafter än pengar som inspirerar till att hela tiden leverera bättre och bättre produkter och är kopplingen mellan höga löner och ansvar bara en myt?

Vi byter fokus en liten stund. Jag har en fråga:

Skulle du kunna tänka dig att jobba någon dag i veckan på ditt företags kundtjänst?

Typ svara i telefon och prata med användare, lyssna på kritik och hjälpa dem att förstå hur era produkter fungerar.

Hur påverkas man av att höra hur det som man varit med om att leverera fungerar i verkligheten? Jag skulle förmodligen bli helt knäckt de första gångerna. Jag tror också att jag skulle känna stort ansvar för att göra produkten bättre och vara drivande i att förnya vårat sätt att arbeta.

Jag tror att den där direktkontakten mellan utvecklarna och användarna är den stora grejen i Open Source-världen. Man lyssnar på människor och använder själv sina produkter. Det är därifrån viljan och kreativiteten kommer. Vi andra kan lära oss mycket av det.

Chefen, finns det en ledig plats hos kundtjänst på fredag?

No comments: