Friday, August 15, 2008

Börja dagen med att svara på tre frågor

Varför är det så komplicerat att jobba i team då man sysslar med IT? Är det våra verktyg som hindrar oss - skärm, tangentbord, skrivbord och mus - som inte direkt bjuder in till samarbete? Varför kan det inte vara som i datortillverkarnas annonser i tunnelbanan? Där några personer i fräsch kontorsmiljö ler stort och pekar på något spännande på datorskärmen.

De där annonserna är ju bluff, men jag har en idé: vi lämnar datorerna en stund och pratar med varandra istället!

Så här kan man göra
Alla som är med i projektet deltar i ett kort möte varje dag, som är max en kvart långt och förslagsvis klockan nio på morgonen. Under mötet svarar varje person på de här tre frågorna:

Vad har jag gjort sedan förra mötet?

Vad ska jag göra till nästa möte?

Har jag några problem som hindrar mig att lösa uppgiften?

Frågorna svarar jag på till hela laget och inte bara till chefen, projektledaren eller bästa jobbarkompisen. Eftersom mötet varar i en kvart, gäller det att vara kortfattad och hålla sig till ämnet. Eventuella problem löser man inte under denna kvart, men de personer i laget som kan hjälpa till träffas direkt efter mötet för att tillsammans komma fram till något bra.

Men blir det inte samma sak man står och pratar om varje morgon?

"Ja, jag sysslar fortfarande med dokumentationen..." eller "jag håller på med login-sidorna...".

Ja, det blir så om arbetsuppgiften är för omfattande.

Ett nytt problem har snabbt synliggjorts: vi behöver dela upp uppgifter till mindre delar. Allra helst deluppgifter som man kan göra klart på en arbetsdag. Dokumentationsuppgiften kan man ju dela upp till att skriva enskilda kapitel och systemutveckling är mycket enkelt att dela upp till mindre delar. Som login-exemplet ovan: ett formulär för att fylla i uppgifter, anrop till en användardatabas och så vidare.

Som projektmedlem känns det bra att berätta vad jag gjort klart under gårdagen och vad jag ska göra idag. Varje dag gör jag och laget små framsteg och kommer allt närmare ett avslut. På köpet får vi i laget dagligen en uppfattning om hur vi ligger till i projektet.

Det jag beskriver här är en av delarna i Scrum och kanske det enklaste att börja med i ett projekt. Vilka erfarenheter har du av att arbeta i team?

No comments: