Visst är IT-leveranser alltför ofta som ömtåliga paket och kanske till och med som skadat gods ibland? Kvalitet har länge varit en svår grej i vår bransch, men många av oss arbetar för att hela tiden bli bättre på det vi sysslar med.
Sedan en tid tillbaka arbetar vi i vårat lag så här:
Levererar ofta
Vi delar upp projekt i etapper om tre veckor, där varje etapp har en leverans. Det är faktiskt lättare att hantera, än att ha en enda jätte-leverans i slutet av ett projekt.
Testar ofta
Vi har skrotat den traditionella testfasen, som brukar vara i slutet av ett projekt. Då är det ju redan försent, eller hur? I varje etapp är istället test en naturlig del av utvecklingen.
Kompetens istället för fasta roller
För oss är det inte ett dugg kontroversiellt att inte ha någon i laget som vi kallar "projektledare". Projektledning sysslar vi däremot med i allra högsta grad, hela laget och varje dag.
Och vad får vi ut av det här då?
Personligen tycker jag att det är riktigt roligt att arbeta så här! Jag går till jobbet med ett leende. Glada projektmedlemmar är produktiva, det tror jag på.
Vi levererar bättre produkter med färre buggar. Tvärfunktionella lag hittar problem och löser dem snabbare, det är vår erfarenhet.
Vi har valt Scrum som arbetssätt och efter några projekt känns det som rätt vägval. I systemutvecklingsprojekt är också testdriven utveckling något som behövs; när man levererar var tredje vecka behövs automatisering. Läs gärna mer i tidigare inlägg.
Hur gör ni i er organisation för att leverera produkter med kvalitet, har du några tips?
No comments:
Post a Comment