Jag läste nyligen ut Peopleware, som handlar om hur man kan lyckas och misslyckas med att skapa och driva framgångsrika företag. Författarna skriver om arbetsplatser och projekt som behöver anpassas till människor - inte tvärtom. Visst borde det vara självklart? Ett exempel: varför drar man fortfarande igång de där storskaliga IT-projekten som ingen människa kan överblicka?
I boken beskrivs också hur strikt kontorsdesign (kapitlet The Furniture Police) ofta sker på bekostnad av människors produktivitet. Väl dolda kostnader i företagsvärlden. På svenska tror jag vi kallar dem för HR! ;)
En del grejer har ju blivit bättre sedan bokens beskrivningar av det sena åttio- och nittiotalets COBOL-programmerande kunskapsföretag, men mycket känns igen från både större och mindre organisationer även idag. Kommer sådana företag att överleva krisen?
Med en team-förespråkande utvecklares ögon läser jag, i kapitel efter kapitel, förslag på hur man kan ta bort hinder för personalen för att bli ett framgångsrikare företag. Idéerna påminner mycket om det som finns i Scrum och jag tror att det var någonstans här som lättrörliga arbetssätt (agile) för mjukvaruindustrin började ta form.
Peopleware är nästan lika bra som Tom DeMarcos senare skrivna bok Spelrum på jobbet (Slack!). Läs båda!
No comments:
Post a Comment