Sunday, November 2, 2008

Rikare användarupplevelser på webben med Silverlight

För en vecka sedan presenterade Microsoft några nya grejer för cirka tjugo tusen förväntansfulla IT-nördar på konferens - jag var en av dem - och jag släpper de agila idéerna en stund för att prata om moln, windows utan väggar och touch-skärmar istället.

Silverljus i webbmörkret
Silverlight är Microsofts svar på Adobe Flash och sk "applets" gjorda med Java, som gör en webbplats mer lik ett vanligt program man har på sin dator. En stor del av konferensen ägnades åt Silverlight och som .NET-utvecklare är det mycket attraktivt att skapa något i den miljön. Jag skulle hellre välja Silverlight än Flash och Java, eftersom man skriver programmen i .NET-miljö (det gör man inte när man skriver Flash- eller javaprogram). Ett hinder är att Silverlight kräver att man installerar ett tillägg till webbläsaren - på samma sätt som Flash, men Flash följer idag redan med i webbläsaren från start och som användare behöver man inte bry sig om vilken teknik webbplatsen använder sig av.

Snart är säkert även Silverlight där, förinstallerat, och med den här miljön kommer man förbi många av de hinder som finns i en webbläsare. Jag tror att en bra start kan vara att utveckla intranät med Silverlight. Där vet man vilka användarna är och har en lättare uppgift att få tillägget installerat i webbläsaren.

Microsoft satsar mycket på Silverlight, faktiskt även för skrivbordsprogram verkar det som, och avgränsningen mellan webbplats och program på den lokala datorn börjar suddas ut mer och mer. Det tycker jag är bra och spännande!

No comments: